Tiedote 16.3.08

Kiinan massiiviset voimatoimet Tiibetissä ovat saaneet kansainväliset kansalaisjärjestöt liikkeelle. Tukitoimia tiibetiläisille organisoivat useat kansalaisjärjestöjen verkostot ja Suomessakin on kiertänyt  "sytytä kynttiläsi Tiibetin tueksi"-tyyppinen ketju-tekstiviesti. Sunnuntai-iltana Helsingissä järjestetään kynttilämielenosoitus Tiibetissä Kiinan voimatoimien seurauksen kuolleiden muistolle ja Tiibetin sananvapauden tukemiseksi.

- Ihmiset ovat olleet syvästi järkyttyneitä siitä, mitä Tiibetissä tapahtuu. Erityisesti suomalaisten on ehkä helppo samaistua pieneen Tiibetin kansaan ison miehittäjän vallan alla. Olen saanut spontaaneita kyselyitä siitä, mitä tilanteen hyväksi voisi tehdä, Tiibetin ystävät Suomessa ry:n puheenjohtaja Marianne Kajander kertoo.
- Vaikka tilanne tällä hetkellä vaikuttaa rauhalliselta, johtuu se todennäköisesti siitä, että Kiina on massiivisella koneistollaan jyrännyt mielenosoittajat "ruotuun". Todellisia pinnan alla kyteviä ongelmia ei ole kuitenkaan ratkaistu.

Seuraavana suurena uhkana Kajanderin mukaan on Tiibetin saartaminen uutispimentoon. CNN:n kanavan tietojen mukaan Kiina on jo rajoittanut toimittajien ja muiden ulkomaalaisten pääsyä Tiibetin alueelle. Lisäksi Kiinan virallisen uutistoimiston alueelta lähettämät tiedot eroavat merkittävästi siitä, mitä tietoja esimerkiksi kuolleiden määrästä epävirallisia kanavia pitkin saadaan.
- Kiinan tiedotuspolitiikkahan perustuu juuri tähän. Täältä käsin on vaikea tehdä mitään, kun ei oikein tiedä mitä siellä tapahtuu, Kajander vahvistaa.

Tiibetin Ystävät Suomessa ry vaatii Suomen poliittisia päättäjiä selvästi tuomitsemaan Kiinan toimet Tiibetin alueella ja tukemaan pysyvän ratkaisun löytymistä.
- Olemme hyvin huolissamme jatkuvista huonoista uutisista Kiinan vuonna 1950 miehittämän Tiibetin alueelta erityisesti näin olympialaisten alla. On häpeällistä, että kansainvälinen yhteisö ei päättäväisemmin tue ratkaisun löytymistä alueen ongelmiin, vaan katsoo Kiinan ihmisoikeuksia sortavia toimia läpi sormiensa.
Kajanderin mukaan Dalai Lama ei Kiinan väitteistä huolimatta ole osa ongelmaa, vaan osa ratkaisua.
- Dalai Lama on otettava osaksi neuvotteluja. Hänen asemansa tiibetiläisten keskuudessa on niin vahva, että ilman hänen osallistumistaan neuvotteluihin ratkaisuista tuskin saadaan pysyviä ja kaikkia osapuolia tyydyttävää.

Dalai Lama vetosi tilanteen rauhoittamiseksi viimeksi perjantaina. Hänen vetoomuksensa väkivaltaisuuksien lopettamiseksi koski sekä tiibetiläisiä että kiinalaisia. Lisäksi hän vetosi kiinalaisiin keskusteluyhteyksien avaamiseksi ja väkivaltaisuuksien välittömäksi lopettamiseksi. Dalai Laman on tarkoitus pitää seuraava puheensa tänään sunnuntaina Intiassa, jossa Tiibetin pakolaishallitus pitää majaa.
- Dalai Lama puhuu varmasti rauhan puolesta. Kuten aina. Hän on ikuinen optimisti, veikkaa Kajander, ikuinen optimisti hänkin.

Helsingissä järjestetään sunnuntaina 16.3. klo 18.30 Senaatintorilla tuomiokirkon edustalla kynttilämielenosoitus Tiibetissä Kiinan voimatoimien seurauksena kuolleiden muistolle ja tiibeläisten sananvapauden tukemiseksi.